Google Authority: wat betekent dit voor mijn website als ondernemer?

Google zal waarschijnlijk in de nabije toekomst een bepaalde factor zwaarder laten meewegen in het bepalen van de ranking van een website: Authority.

Wat betekent dit voor mijn website als ondernemer?
Vooral de kleinere ondernemingen hebben over het algemeen weinig tijd om zich bezig te houden met Zoekmachine Optimalisatie (SEO). De intentie en interesse is er wel, kennis over het onderwerp is echter vaak niet voorhanden. In de praktijk bestaat de website vaak uit een gering aantal pagina's, iets als: Welkom | Wie zijn wij | Onze diensten | Projecten | Contact. Het bevat niet altijd een aktief nieuwsgedeelte, blog of aanvullende informatieve pagina's. Het schrijven van de teksten gebeurt meestal vanuit de belevingswereld van de ondernemer zelf. Zoekwoorden onderzoek gaat er vaak niet aan vooraf omdat men hier nog helemaal niet over heeft nagedacht. Begrijpelijk, we zitten niet allemaal iedere dag op SEO forums en communities! De ondernemer komt vaak al tijd tekort om zijn bedrijf draaiende te houden. Kortom, hij is niet bezig met het verkrijgen van Authority!
Hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd!

Google Authority, wat betekent dit voor mijn website?Toch zal naar alle waarschijnlijkheid deze Authority een steeds belangrijker factor worden in het Google algoritme dat bepaalt hoe hoog de website van de deze ondernemer in de zoekresultaten zal scoren. Wat zou dit voor gevolgen kunnen hebben?



Minder nieuwe klanten / opdrachten?

Websites zoals hierboven omschreven zullen steeds minder kunnen fungeren als medium om nieuwe opdrachten/klanten binnen te slepen omdat ze minder goed zichtbaar in zoekresultaten zullen worden.  Ze zullen enkel hun (overigens ook niet onbelangrijke) waarde blijven behouden als online informatiebron voor de bezoeker (klant)  die het bedrijf al kent, of een rol van betekenis blijven spelen in het verlengde van andere uitingen zoals advertenties, flyers, brochures etc.

Tegelijkertijd geeft dit de ondernemer die wel actief met zijn website bezig is een voorsprong op de website van de concurrent die dat niet doet. Laat dit nu juist een van Google's redenen zijn van het in leven roepen van het Authority principe!

Google wil alleen websites met goede content hoog vermelden in de zoekresultaten.
Google wil in zijn zoekresultaten graag websites vertonen die goede content bieden, aansluitend op de door de gebruiker ingegeven zoekwoorden. Een website van een slager die b.v. een pagina bevat met de mededeling: "wij verkopen het beste rundvlees" is veel minder interessant dan een website die bv. in meerdere pagina's laat zien waar het vlees vandaan komt, in blogberichten recepten deelt, een (lokale) chef-kok eens aan het woord laat hoe hij het vlees bereidt, en via social media allerlei berichten deelt over hoe mensen in verschillende werelddelen rundvlees in hun gerechten toepassen. Zo'n website zou je een autoriteit op het gebied van rundvlees kunnen noemen... is dus goed bezig om Authority te verkrijgen wat Google betreft.

Conclusie: werk aan de winkel!
Volgens het Authority principe zal alleen de ondernemer die actief met zijn website bezig is, door nieuwe relevante content te schrijven, kans maken om goed zichtbaar te zijn in zoekresultaten en dus nieuwe klanten kunnen trekken. Basis SEO blijft altijd een rol spelen (de zogenaamde on-page factoren als titels, omschrijvingen, H1 tags etc.) maar zullen minder gewicht in de schaal leggen dan eerder het geval is geweest. Een pagina met een hoge Authority maar minder aandacht voor on-page factoren, zou in theorie zelfs hoger kunnen scoren dan een pagina met lagere Authority en prima toegepaste on-page factoren.

De Authority factor is op dit moment een zich ontwikkelende factor in het Google algoritme. Aan u de keuze om uw website meer Authority te gaan bezorgen of niet...

door Eric Krull