Meer bezoekers uit Google door betere paginatitels en descriptions (omschrijvingen)


In het CMS syteem van uw website kunt u voor iedere pagina een titel en description (omschrijving) invullen. Voor de vindbaarheid in zoekmachines is het van belang dat deze voor iedere pagina uniek zijn,  en een goed beeld geven van waar de pagina precies over gaat.  Deze paginatitel en description worden weergegeven in de zoekresultaten van een zoekmachine:


.U heeft dus invloed op hoe deze weergave eruit ziet. Een veelgemaakte fout is de homepage van een site de paginatitel "Welkom" te geven, en de description in te vullen als: "Homepage van Janssen b.v.".  Beide vertellen namelijk niets over wat dit bedrijf verkoopt of als dienst aanbiedt (lees: de mogelijke keywords voor deze site, de zoekwoorden waarop men gevonden wil worden). Stel dat dit bedijf elektromotoren verkoopt en onderhoudt. Een betere paginatitel zou kunnen zijn " Elektromotoren verkoop en onderhoud - Janssen b.v. " en als description: "Specialist in Elektromotoren, vakkundige onderhoudsdienst met ruim assortiment onderdelen direct op voorraad. Gevestigd in Terneuzen." Wanneer iemand in een zoekmachine deze opsomming leest weet hij beter waar deze website over gaat en zal hij eerder geneigd zijn de website te bezoeken.

Zie de paginatitel en description als het ware als een mini-advertentie tussen de zoekresultaten, maar gebruik geen superlatieven, hou het zakelijk en to the point.

Iedere pagina in een website heeft de kans goed gevonden te worden in zoekmachines. Die kans wordt groter wanneer (uiteraard naast meerdere andere factoren) iedere pagina een duidelijk eigen onderwerp heeft en is voorzien van een paginatitel en description die goed omschrijven wat dat onderwerp precies is.

Opmerking: de paginatitel mag ongeveer 70 tekens lang zijn, de description ongeveer 155.

Tip: geef in Google eens de zoekopdracht:
"site:www.uwdomeinnaam.nl" in. U krijgt dan een lijst met pagina's van uw website te zien zoals Google ze weergeeft. Een goede methode om uw huidige paginatitels en descriptions eens onder de loupe te nemen. Succes!

door Eric Krull