"Gratis" bezoekers uit Google hebben een prijs.

Google's laatste update, Hummingbird, en de zich ontwikkelende factor Authorship, maken duidelijk welke richting de zoekmachine heeft gekozen voor de toekomst. Alleen webpagina's met goed geschreven, informatieve, unieke inhoud, die ook nog eens op een natuurlijke wijze worden gelinkt, geliked, gedeeld of geplust, maken kans de hoogste regionen in de gratis (ook wel "organisch" genoemde) zoekresultaten te behalen.

Google wordt steeds slimmer

De zoekmachine wordt steeds "slimmer" in het beoordelen waar een tekst over gaat. Is daardoor dus steeds minder afhankelijk van de al dan niet (makkelijk beïnvloedbare) aanwezige meta gegevens (omschrijvingen en keywords) en tags (H1/H2 voor kopjes) die men in een pagina kan verwerken.
Ook de nieuwe en bestaande links naar de pagina worden steeds beter naar waarde ingeschat. Het aantal wordt minder belangrijk dan vroeger, de kwaliteit van de link des te meer. Links die eenvoudig te verkrijgen zijn, zoals in vrije directories of startpagina's wegen minder zwaar dan links die, zoals Google zegt: "op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen". Wat bedoelen ze daarmee? Google gaat ervan uit dat een goed geschreven pagina met informatieve, unieke content vanzelf door anderen zal worden gelinkt, juist vanwege die kwaliteit.

Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat het kunstmatig beïnvloeden van genoemde elementen een steeds minder groot effect zal hebben op de ranking in de gratis zoekresultaten. Anders gezegd, trucjes die men in het verleden kon toepassen om een matige pagina toch hoog te laten ranken, werken steeds minder goed.

gratis bezoekers uit google hebben een prijs

"Gratis" heeft een prijs
In een vorig artikel over Google Authority werd ook al duidelijk dat wat Google betreft het schrijven van goede content en het delen daarvan via social media een belangrijke factor zal worden in het proces om hoger in de gratis resultaten te komen. Maar dit kost inspanning, dus tijd, en tijd is geld. "Gratis" heeft dus een prijs. Maar daar staat wel iets tegenover.




Kansen!
Uw concurrenten die in het verleden met allerlei trucjes boven u in de zoekresultaten te zien waren zullen het steeds moeilijker krijgen daar te blijven. Andere concurrenten zullen niet de moeite nemen om goede content te schrijven omdat ze de inspanning niet willen of kunnen leveren. Levert u die inspanning wel en blijft u die leveren op de lange termijn dan zult u die concurrenten uiteindelijk achter u laten. Dit is ook wat Google wil bereiken met de laatste updates. Het maakt daarbij overigens voor Google niet uit welk bedrijf hoog in de resultaten staat maar welke content die positie verdient. Ongeacht of die content door een groot bedrijf of door een ZZP-er wordt gepubliceerd. In theorie heeft iedereen dus dezelfde kansen.

In de praktijk zal een wat groter bedrijf hier echter makkelijker een budget voor kunnen vrijmaken. Voor de kleinere ondernemer die omzet tracht te behalen via de gratis zoekresultaten zal dezelfde inspanning naar verhouding zwaarder wegen, maar uiteindelijk wel resultaten opleveren.

door Eric Krull